tudija Univerze v Hohenheimu: vedenje o povezavi med mlekom in rojstvom telet je med prebivalci ibko
(13.03.2024) Po ugotovitvah Univerze Hohenheim v Stuttgartu so prenos znanja, spodbujanje povpraevanja in politična podpora le nekateri pristopi k reevanju tako imenovanega problema teleta. Zaradi vse večje proizvodnje ekolokega mleka se namreč rojeva vse več ekolokih telet.
Povezava, ki se je po podatkih univerzitetne tudije veliko ljudi sploh ne zaveda. e manj znano pa je dejstvo, da trga za ta ekoloka teleta praktično ni. Zato se večina ivali proda konvencionalnim kmetijam.
Raziskovalci iz Hohenheima so skupaj z Univerzo uporabnih znanosti Nürtingen-Geislingen (HfWU) v okviru projekta "WertKalb" razvili reitve za ta problem telet.
Povečanje proizvodnje mleka pomeni, da se rojeva vedno več telet. Razlog za to je, da morajo krave roditi tele enkrat na leto, da lahko neprekinjeno proizvajajo mleko. "Ta teleta niso cenjena - ne etično, ne ekonomsko," obaluje prof. dr. Mizeck Chagunda z Oddelka za ivinorejo in vzrejo v tropih in subtropih na Univerzi v Hohenheimu.
Predvsem moke mlade ivali, pa tudi odvečne enske mlade ivali, ki niso potrebne za vzdrevanje populacije krav molznic, se prodajo v starosti nekaj tednov in odpeljejo v severno Nemčijo ali v tujino, kjer jih pitajo za zakol. To e posebej velja za ekoloke mlečne kmetije: na ekolokih kmetijah v nemkem Baden-Württembergu se trenutno vsako leto rodi več kot 22 000 presenih telet.
To ne pomeni le dolge transportne poti za ivali, temveč tudi, da te običajno zapustijo regionalno ekoloko vrednostno verigo, saj jih običajno prodajo konvencionalnim rejcem za pitanje. To je nezadovoljivo tako za ekoloke kmete kot za ljudi, ki kupujejo ekoloke proizvode.
Iskanje reitev: vsi moramo stopiti skupaj
Po ugotovitvah raziskovalcev je glavni vzrok v specializaciji mlečnih kmetij: "Prilo je do ločitve velikega trga mleka in razmeroma majhnega trga mesa: Povpraevanje po ekolokem mleku je nesorazmerno večje kot po ekoloki teletini in govedini," pojasnjuje Josephine Gresham, koordinatorica projekta "Inovativne strategije za etično ustvarjanje vrednosti telet iz ekoloke prireje mleka" ali kraje "WertKalb".
Kako pa je mogoče reiti to teavo? Raziskovalci z Univerze v Hohenheimu in HfWU so skupaj z ekolokimi kmeti, ekolokimi zdruenji, organizacijami proizvajalcev in prodajnimi organizacijami ter posameznimi strokovnjaki razvili strategije vzdol celotne vrednostne verige mlečne ivinoreje - od reje ivali do ivinoreje in trenja.
"Projekt, kot je ta, je lahko uspeen le, če vsi stopijo skupaj in so pripravljeni konstruktivno sodelovati," poudarja vodja projekta prof. dr. Chagunda.
Raziskovalci so razvili celoten katalog ukrepov. Začeli so z načini, kako se izogniti temu, da bi sploh vzredili toliko telet: "Če bi na priblino 13 odstotkih kmetij v Baden-Württembergu podaljali čas med rojstvi za samo tri mesece, bi se rodilo priblino sedem odstotkov manj telet, ne da bi se občutno zmanjala mlečnost," pravi Josephine Gresham. Če bi se ta čas podaljal za est mesecev, bi bilo lahko celo za 14 odstotkov manj."
Temu sledijo pristopi, s katerimi bi pitanje naredili bolj zanimivo. Ti bi lahko vključevali dvonamenske pasme, ki proizvajajo tako mleko kot meso, pa tudi tako imenovane komercialne ali kriane pasme, pri katerih teleta hitreje pridobivajo na tei in imajo boljo kakovost mesa. Kakovost mesa izbolja tudi zakol brez stresa na kmetiji izvora.
Vsaka kmetija mora najti svojo pot - poziv za politiko
"Vendar pa ne more obstajati ena strategija za vse kmetije; vsaka kmetija mora razviti svojo individualno strategijo," povzema Josephine Gresham. "Politiki morajo določiti razumne okvirne pogoje, ki jih bodo kmetje lahko izpolnjevali in ki bodo dopučali manevrski prostor za posamezne okoličine zadevne kmetije."
Problem je med prebivalci večinoma nepoznan
Vendar so potroniki odločilni dejavnik pri vseh ukrepih - le če kupujejo in uivajo meso, se kmetom izplača vzreja telet in nadaljnje nalobe. Po ugotovitvah raziskovalcev sta informiranje in izobraevalno delo pri tem pomemben ključ.
Reprezentativna spletna anketa, v kateri je sodelovalo 918 udeleencev iz june Nemčije, je dala nekaj presenetljivih rezultatov. Sicer je 63 odstotkov vpraanih vedelo, da se krave in teleta pogosto ločijo takoj po rojstvu in da se mlada teleta pogosto prevaajo na dolge razdalje. Vendar pa oznak, kot je "Čas za dva - za kravo + tele", ki se podeljujejo proizvodom, pri katerih teleta prvih nekaj mesecev ivljenja preivijo z materjo, večinoma ne poznajo. Tudi druge prakse, problem nizke trne vrednosti presenih ekolokih mlečnih telet in majhnega povpraevanja po ekolokem govejem mesu so bili znani le estim odstotkom udeleencev.
"Zdi se, da se veliko ljudi ne zaveda povezave med mlekom in govedino ali teletino," pravi avtorica tudije Mareike Herrler z Oddelka za uporabno prehransko psihologijo na Univerzi v Hohenheimu.
"Morda pa to dejstvo tudi zamolčijo, da bi se izognili občutkom krivde pri nakupu mlečnih izdelkov."
Dobro počutje ivali je pomembno - okus in denar sta e pomembneja
Večina ljudi je zaskrbljena zaradi dobrega počutja mlečnih telet in sočustvuje s temi ivalmi. Dobrobit ivali je zato eden najpomembnejih motivov za nakup ekolokih ivil: "Ljudje, ki se zavedajo problemov v ivinoreji, pogosteje kupujejo ekoloko mleko in mlečne izdelke - morda v prepričanju, da prispevajo k dobrobiti ivali," pravi Mareike Herrler.
"Dejansko pa je ljudem e pomembneji okus izdelkov, zato morajo biti tudi finančno sposobni, da si privočijo običajno draje izdelke," pravi strokovnjakinja in povzema e en rezultat svoje tudije.
Anketiranci z vijim neto dohodkom gospodinjstva so pogosteje uivali ekoloka ivila na splono ter ekoloko mleko in mlečne izdelke.
Posredovanje znanja - spodbujanje povpraevanja
Ciljno usmerjene informacije o problemu in monih reitvah spodbujajo pripravljenost za nakup etično pridelanih mlečnih in mesnih izdelkov: "Ljudje so vsekakor pripravljeni prispevati svoj dele za dobro počutje ivali. Vendar potrebujejo spodbude in pravo obliko informacij," pojasnjuje profesorica Nanette Ströbele-Benschop z Oddelka za uporabno psihologijo prehrane.
Pri telečjem mesu, na primer, kupci pričakujejo predvsem svetlo in neno meso. Vendar je kakovostno meso telet, ki so vzrejena v skladu z veljavnimi standardi dobrega počutja ivali, izrazito rdeče barve.
"Pomembno je poudariti, da je rdeča barva telečjega mesa pravzaprav znak kakovosti," pravi prof. dr. Chagunda, "saj vsebuje več nenasičenih mačobnih kislin in ima bolj dragoceno strukturo beljakovin kot belo meso."
Raziskovalci vidijo dobro izhodiče za povečanje povpraevanja po ekoloki telečji mesnini v podjetniki prehrani, na primer v menzah, kantinah in kafeterijah. To ponuja prilonost, da potroniki poskusijo jedi iz e predelane ekoloke teletine in hkrati pridobijo informacije.
Ponudba je bila v pilotnem preizkusu dobro sprejeta, vodstvo menze pa namerava tudi v prihodnje dajati prednost ekolokim izdelkom. "Kljub temu je pomembno, da je meso mogoče najti tudi v supermarketu za vogalom," poudarja Mareike Herrler.